Vitaj pri ďalšom diely zo série Môj proces, v ktorej sa zaoberám mojim štýlom dizajnu spoločenských hier. V prvom diely som čitateľom priblížil prvý krok v ceste za hotovou hrou, a to fázu zápisníku. V tomto článku opíšem podrobnejšie organizáciu projektu.
Problém s dezorganizáciou
Moje prvé seriózne projekty mali niečo spoločné – všetky to boli príliš veľké hry (prečo je to problém môžem rozobrať v inom článku) a každému z mojich skorých projektov chýbala akákoľvek organizácia. Ako to teda vyzeralo?
Vezmime si napríklad jednu ambicióznu hru – Tatranský Glgáš. Išlo o dobrodružnú hru, ktorej neoddeliteľnou súčasťou bola konzumácia alkoholu. Pitie malo byť hlboko zakomponované do mechaník hry. Také slovenské.
V hre boli karty postáv, vybavenia (4 druhy), kúziel, prekliatí, zranenia, nepriateľov (2 druhy), udalostí… Určite som ešte na niečo zabudol. A organizácia projektu? Žiadna.
Problém je to preto, že som sa vždy jednoducho stratil. Pokiaľ som potreboval po testovaní spraviť jednu zmenu, tak to bolo jednoduché. Väčšinou som však potreboval spraviť zmien viac. Buď som ich spravil všetky hneď po teste, alebo som zabudol. Nehovoriac o tom, že po teste vidím len problémy, a nie riešenia.
Akákoľvek prestávka ma vrátila na začiatok. Bol to chaos. Keď som si predstavil, čo všetko musím urobiť pre to, aby som sa pripravil na ďalší test, tak sa mi do toho vôbec nechcelo. A tak táto hra skončila rovnako, ako veľa hier po nej – v skrini na ne padá prach.
Trello
Po tejto dobe temna však zažiarilo svetlo. Pri jednej hre som sa rozhodol pre lepšiu organizáciu. Pracujem ako programátor a organizácia projektov patrí k mojej každodennej práci. Skúsil som pristupovať k dizajnu hry ako k vývoju softvéru. Vytvoril som projekt na Trelle, čo je webový softvér na správu projektov. Je zadarmo a už vopred som s ním mal skúsenosti. Výsledkom bol oveľa pohodlnejší a praktickejší postup, ktorý používam dodnes.
Akonáhle sa rozhodnem investovať čas do nejakej hry, zmeniť ju z pár zápisov v mojom zápisníku na reálny prototyp, tak si všetko naplánujem v Trelle. Časom som si vybudoval systém, podľa ktorého fungujú všetky moje projekty. Využívam metódu Kanban.
Kanban
Kanban je metóda, ktorá je bežne využívaná v softvérovom vývoji. Pozostáva z nástenky, ktorá obsahuje niekoľko stĺpcov. Úloha potom po týchto stĺpcoch putuje (napr. Zadaná > Rozpracovaná > Testovaná > Hotová). Je to veľmi prehľadné.
Aktuálne moja organizácia vyzerá nasledovne:
- Odkazy – užitočné webové odkazy
- Nápady – nápady do budúcnosti, ktoré som zatiaľ nerozvinul do konkrétnych úloh
- TODO – úlohy, ktoré čakajú na spracovanie
- Rozpracované – úlohy, na ktorých práve pracujem
- Hotové – dokončené úlohy, ktoré neskôr archivujem
- Záznamy playtestu – zápisy zo všetkých testov, spolu s fotografiami. Na záznamy mám navyše vytvorenú predlohu. Sú rozdelené na klasické testy a sólo testy, ktoré robím sám.
Pre lepšiu orientáciu pridávam ku každej úlohe štítky, ako napr. Prototyp, Dizajn, Umenie atď. S pomocou týchto Kanban násteniek sa už viac v projektoch nestrácam. Kedykoľvek môžem projekt otvoriť a rýchlo sa zorientujem v úlohách, ktoré potrebujem vyriešiť. Pri testovaní si vytvorím efektívny zápis, takže viem jednoduchšie prísť na riešenia problémov.
Samozrejme softvéru na správu projektov existuje mnoho – Jira, YouTrack, Redmine… Trello odporúčam práve preto, že som ho už od začiatku používal a je zdarma. Okrem Kanbanu dokáže i ďalšie nástenky a metódy. Preto pokiaľ ho nepoznáš, odporúčam ti ho vyskúšať. Je výborný nielen na dizajn spoločenských hier.
Snáď sa ti ďalší článok páčil. Máš tiež skúsenosti s organizáciou projektov? Nezabudni mi o nich dať vedieť v komentároch. Nabudúce sa pozrieme na ďalšiu časť procesu dizajnu hier – na tvorbu prototypov.
Pridaj komentár