Rozhodol som sa priblížiť čitateľom nášho blogu svoj proces dizajnu spoločenských hier. Predpokladám, že to nebude nič inovatívne. no i tak sa chcem podeliť so svojimi skúsenosťami. Môj proces bude séria článkov, v ktorej postupne rozoberiem všetky fázy, ktorými moje dizajny prechádzajú. V tomto prvom diely sa budem venovať fáze zápisníku.
Fáza zápisníku
Herný dizajn začína nápadom. Nápady sa rodia v hlave, no pokiaľ na niektorý nápad neustále nemyslím, tak sa vytratí. Najskôr odchádzajú detaily, neskôr naň zabudnem úplne. Práve preto je pre mňa dôležité si nápady ihneď zapisovať. Pokiaľ tak neurobím, akoby som žiaden nápad ani nedostal.
Práve na to mi slúži zápisník, resp. zápisníky. Jeden nosím so sebou v batohu, jeden mám doma (na pracovnom stole alebo na nočnom stolíku), jeden nosím na každé hranie. Takto mám možnosť zapísať si každý nápad hneď, ako mi napadne.
Ideálne by bolo mať jeden zápisník na každý rozbehnutý projekt, a potom ešte jeden na nápady. V tomto mám trošku medzery, keďže mám vo všetkých mojich zápisníkoch anarchiu. Existujúce projekty sa striedajú s nápadmi a zápismi z hier a testov. Fungujem totiž impulzívne a takto mi to zatiaľ vyhovuje. Poznámky pre existujúce projekty si väčšinou prepíšem čím skôr do Trella, takže ich nestratím. Ale o tom až v budúcom diely série.
Plusy a mínusy používania zápisníku
Niekto si poznámky zapisuje výhradne digitálne, niekto použije akýkoľvek zdrap papiera. Niekto poznámky nezapisuje vôbec a rovno vyrába prototyp. Ja si nápady ukladám do zápisníka.
Jednou z najvýznamnejších predností je pre mňa písanie rukou vo veľkom rozsahu. Neviem, prečo tomu tak je, ale keď začnem prepisovať nápady na papier, objavujem množstvo nových nápadov. Hrnú sa na mňa zo všetkých strán, a tak často prvotný nápad na hru rozviniem na desať strán A5, kľudne aj viac. V tomto procese taktiež často narazím na chyby a problémy, ktoré sa hneď pokúšam vyriešiť.
Ďalším plusom zápisníkov je využiteľnosť. Často sa stáva, že moje nápady nie sú zrovna najlepšie. Väčšinou nie sú ani len dobré. To nevadí. Sú totiž zapísané v zápisníku. Môžem ich neskôr s chladnou hlavou opraviť. Môžem ich použiť v úplne inej hre, alebo, ak sú naozaj otrasné, môžem na ne celkom zabudnúť a posunúť sa ďalej. Nič z toho by som nemohol spraviť, keby som tento krok preskočil a rovno sa pustil do výroby prototypu.
Oproti digitálnemu zapisovaniu na mobile alebo na počítači je veľkým plus aj možnosť kreslenia. Nevravím, že sa to na digitálnych zariadeniach nedá, práve naopak. No do zápisníka môžem preniesť svoje myšlienky priamo a rýchlejšie.
Nevýhodou používania zápisníkov je to, že ich musíte mať neustále pri sebe, inak nie sú efektívne. Tiež je potrebné mať pri sebe pero, ktoré sa vie ľahko stratiť. Oproti digitálnemu zapisovaniu mi chýba vyhľadávanie v poznámkach. Ja však všetky dôležité poznámky neskôr prepisujem, takže to nie je obrovský problém.
Príklady
Na záver by som rád poskytol niekoľko príkladov poznámok a dizajnov z mojich zápisníkov.
Dúfam, že sa ti článok páčil. Nabudúce sa spolu pozrieme na organizáciu projektov, aby som sa v nich skôr či neskôr nestratil.
Pridaj komentár